Männlechi Unfruchtbarkäit: Ursachä, Diagnoschtik und Therapie

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gschriibe vo Philomena Marx10. Juni 2025
Analyse vo ener Samäprobi im Labor

Männlechi Unfruchtbarkäit bezeichnet e beschränkti Zeuigigsfähgkeit vom Maa. Sie isch dri, wenn trotz kei ersichtlige Ursach bi de Partnerin kei Schwangerschaft stattfindet oder e Samäprobi wiederholt ufällig Wärt zeigt. Männe trägä in rund 40 % vo allne unfruchtbare Paare massgebend dezue bi.

Primäri und Sekundäri Infertilität

Primäri Infertilität heisst, dass no nie e Zeuigig glunge isch.
Sekundäri Infertilität liggt vor, wenn scho einisch e Schwangerschaft stattgfunde het, aber keini nöii erfolget.

Hauptursachä

D wichtigste Faktorä chönd mer i die folgende Kategorie iiteile:

1. Varikozele

Krampfaderig Erweiterig vo de Hodenvene: Wärmstau im Sack schädigt d Samäreifig.

  • Diagnoos: Ultraschall oder Abtastig (EAU Guideline).
  • Therapi: Mikro­chirurgischi Abbindig oder perkutan Embolisation.

2. Hormonelli Störige

Zmang a Testosteron (Hypogonadismus) oder stöörti LH-/FSH-Wärt hindere d Samäbildung.

  • Diagnoos: Bluetwertanalys vo Testosteron, LH, FSH, TSH (PubMed 2016).
  • Therapi: Hormonersatz oder Anpassig vo de uslössende Medikament.

3. Genetischi Ursachä

Chromosomal Verändrige (z. B. Klinefelter-Syndrom) oder Mikrodeletionen am Y-Chromosom verringeret oft d Samäanzahl und -qualität.

  • Diagnoos: Karyotypisierig, PCR-Test (PubMed 2013).
  • Beratig: Humangeneetischi Begleitig bi de Familienplanig.

4. Infektione

Erreger wie Chlamydie, Gonnorhoe oder Mumps chönd d Samäwäg und Hode entzünde.

  • Diagnoos: Abstriich, Urintest, Antikörpernachwies (CDC STI Guidelines).
  • Therapi: Antibiotika oder antivirali Mittel zältnetziil aawände.

5. Ejakulations- und Erektionsproblem

Retrogradi Ejakulation oder erektili Dysfunktion verhinderet de Samäerguss.

  • Diagnoos: Urologischi und sexualmedizinischi Abklärig.
  • Therapi: Phosphodiesterase-Hemmer, Injektionstherapi oder psychosexuelli Beratig.

6. Stoffwechselerkrankige

Diabetes mellitus, Fettleibigkeith oder chrönischi Leber- und Niereerkrankige stööh d Hormonhaushalt und d Samäproduktion.

  • Diagnoos: Bluetzuucar- und Lipidprofil, BMI-Analys.
  • Therapi: Lebensstiländerig, Gwichtreduktion, Optimierig vo de Grunderkrankig.

7. Übergwicht und Ernährig

Z vill Körperfett erhöht d Östrogen und senkt Testosteron. E nährstoffriichi Diät fördert d Samäqualität.

  • Reich a Antioxidantiä: Beerä, Nüss, Blattgmües (Vitamin C, E, Zink, Seleni).
  • Usgwogene Makronährstoffverteilung: hochwertigi Proteinä und Vollkorn.

8. Umwelt- und Arbeitsplatzfaktore

Chemikaliä, Lösungsmittel, Schwermetall oder dauerhafter Wärmeiwirkung schaded dä Hode.

  • Schutzchleidig im Labor oder bi Pestizid-Kontakt.
  • Kei heissi Bad oder Saunagäng vor dä Samäabgab.

9. Samä-DNA-Schadä

Oxidativer Stress cha z DNA-Fragmentierigä führe und d Befruchtigsratä senke.

  • Diagnoos: DNA-Fragmentierigstest.
  • Therapi: Antioxidantiä (Vitamin C/E, Zink, Seleni) und Stressmanagemänt.

10. Aagboreni Fehlbildige

Kryptorchismus oder aagboreni Samäleiter-Anomalie chönd d Zeuigigsfähgkeit begränze.

  • Diagnoos: Anames und körperlichi Untersuechtig.
  • Therapi: Operativ Korrektur oder assistierti Reproduktionstechnik.

Leebensstil-Empfehlige

Nebst de medizinische Therapi wirkt e gsundi Alltaagsrutiine direkt uf d Fruchtbarkäit uus.

  • Bewegig: 150 Minute moderats Ausdauertraining pro Wuche verbässeret d Durchblutig und de Hormospiegel.
  • Ernährig: Vil Obst, Gmües, Nüss und Vollkorn für gnüeg Mikronährstoff.
  • Gwichtsmäntig: BMI 20–25 verringeret entzündligi Prozess und optimiert Testosteron.
  • Schlaf & Stress: 7–8 Stund Schlaf und Technik wie Meditation senke Cortisol und fördered d Samäproduktion.

Diagnoschtischi Abklärig

  1. Spermiogramm gemäss WHO-Richtlinie
  2. Hormoprofil (Testosteron, LH, FSH, TSH, Prolaktin)
  3. Andrologischer Ultraschall
  4. Infektions-Screening (Chlamydie, Gonnorhoe, Mumps)
  5. Genetischi Tests bi auffällige Befund
  6. Varikozele-Abklärig

Therapi und Reproduktionstechnik

Chirurgischi Methode, Hormontherapie und Verfahre wie ICSI bzw. IVF eröffned zuesätzligi Chance. Bi ICSI wird e Samä direkt i d Ei zellt igbracht – besonders wirksam bi ne tiefe Samäanzahl (Studie 2018).

Praxis-Checkliste

  • Samäprobi und Befund vorbereite
  • Hormon- und Ultraschallbefund mitbringe
  • Termine bi Urologie und Andrologie abmache
  • Krankekasse-Leistige und Rückerstatig prüefe

Fazit

Männlechi Unfruchtbarkäit isch vielfälti, aber i vilne Fäll behandelbar. E gründligi Abklärig, individuelli Behandligsplän und gsundi Leebensgwohnheite chönd d Fruchtbarkäit beträchtlich steigere. Suecht früeh Spezialiste und nutzt moderni Methode, zum euere Chinderwunsch z erfülle.

Häufig gstellt Fragä (FAQ)